tisdag 9 juli 2013

LCHF-frallor (24 stycken)





















LCHF-frallorna är en vidare utveckling av Frukostbullarna som jag lagt upp tidigare.

LCHF-frallor



Ingredienser:
8 dl vatten
1 pkt jäst
1 msk salt
2 msk farinsocker

3 msk olivolja 
10 dl mjölblandning
1 dl pofiber
1 dl kokosnötsmjöl

Gör så här
Blanda ut jästen i ljummet vatten, salt och farin. Tillsätt olivoljan. Tillsätt mjölblandningen till degspadet under bearbetning. Fortsätt bearbeta i minst 5 minuter. Låt jäsa i 30 min. Blanda kokosnötsmjöl och pofiber och sprid ut det på bakbordet. Knåda in det mesta av blandningen i degen. Spara lite att rulla bullarna i precis innan du lägger dem på plåten. Dela upp i ca 24 delar och forma till bollar. Låt jäsa i ytterligare 30 min. Grädda i 150° i ca 35 min. 


Jag har en gasugn som bara har undervärme så det kan tänkas att du får lite andra tider i en elektrisk ugn, men degen behöver låg värme och längre tid än vanligt bröd. Och ja, till skillnad från vanliga bullar så är de godast när de svalnat ordentligt! De går jättebra att frysa, så jag brukar göra dubbel sats!

9 kommentarer:

  1. Tack Erika! Jag tycker själv att de fungerar bra! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Elin, jag har just gjort mitt andra försök på dessa men springer på problem. De jäser upp fint och ser mycket lovande ut, men när de är i ugnen så kollapser de som en misslyckad suffle och blir alldeles platta. Inget fel på smaken, men som sagt de blir helt platta. Har du varit med om det? Några ideer? Helena

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!
    Så himla märkligt - det har jag inte varit med om. Blir de platt i ugnen, inte när du tar ut dem?
    Det enda jag kan tänka kan vara annorlunda är att jag har gasugn - dvs varmt nerifrån i 27 minuter och sedan ca 7 minuter grill ovanifrån. Om du har en vanlig elektrisk ugn, med dubbel värme, kanske du skulle testa lite högre värme under kortare tid. Hoppas att det ska fungera - du får gärna återkomma när du har testat! Elin

    SvaraRadera
  4. Hm, jag har varmluftsugn. Upplever att själva kollapsen sker i ugnen, inte efter. Vet du, de blir nästan som traditionella pitabröd, platta och en del av locket blir som en separat tunn hinna. Men jag ska göra dem igen och prova att efterlikna din ugn. Ett tag funderade jag på om jag skulle dela dem i frallor och låta dem jäsa en gång istället för två, men längre då? Tänkte om själva knådningen ställer till det....Helena

    SvaraRadera
  5. Så lyxigt, med varmluftsugn - vill ha!
    Förstår inte riktigt hur du menar med dela dem i frallor tänker du dig att du skulle göra fler eller färre? Jag gör 24 stycken bullar eller 12 stycken små baguetter. Ibland använder jag degen till 2 formbröd (ej utlagt på bloggen ännu), men min erfarenhet är att ju färre delar jag gör desto knepigare blir det i min ugn där jag inte kan ha det länge i ugnen, på låg värme.
    Knådningen är bra för jäsningen - ju mer desto bättre. Läste någonstans att man helst ska röra degen (före första jäsningen) i 20 minuter på låg fart. Jag har också läst att jäsningen ska bli bättre om man har i saltet efter de 20 minuternas rörande - jag har testat detta, men inte märkt någon skillnad. Jag har också läst att en msk vinäger ska hjälpa jäsningen, detta har jag inte testat ännu, tänkte göra det med helgens bakning! Så jag kan rapportera på söndag om det gjorde någon skillnad!
    Du snålar inte med farinsockret? Det är uträknat att vara lika mycket som mängden jäst, jästen använder (minst) sin egen vikt i kolhydrater för att kunna jäsa. Så jag funderar på om du som LCHFare är benägen att snåla med sockret och att det inte finns tillräckligt för att räcka under hela jäsningen. Hoppas att detta ska hjälpa så att du finfina frukostbullar! Elin

    SvaraRadera
  6. Testade med en msk vinäger i helgens bak, men jag märkte ingen skillnad!

    SvaraRadera
  7. Hej igen, nej jag har inte snålat med sockret utan tog den mängd som angavs. Däremot så gjorde jag större bullar och delade alltså i färre bitar. Kanske det var det som blev problemet. Helena

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas att det ska funka bättre! :)

    SvaraRadera