måndag 20 augusti 2012

LCHF på jobbet - Lunch




















Lunch har jag i princip alltid med. Här är den klassiska kommentaren; ”Det har jag inte tid med!”. Om du tänker så nu – så menar jag inget illa – men det är skitsnack! Jag pendlar tre timmar om dagen och jag tränar ofta på kvällen på vägen hem. Jag har inte tid eller ork att fixa lunch när jag kommer hem kl 21.00 på kvällen eller på morgonen innan jag ska gå kl 06.10 - det har jag helgen till istället.

Men det är viktigt att prioritera sin hälsa och bra jobblunch handlar väldigt mycket om planering! Att äta ute innebär alltid att du inte vet vad du äter. Det kan man göra i undantagsfall.

Att ha med mig lunch var ett hälsobeslut, som jag fattade långt innan jag började äta LCHF.

För mig är en snabb och bra jobblunch, en som du bara kan plocka fram ur frysen. Jag lagar mycket mat på helgerna och portions- eller styckfryser, så att jag på morgonen bara kan plocka fram en lunch och lägga till en tomat eller en bit gurka och sedan är det klart! Trixet är att ha många sorter i frysen så att jag kan välja vad jag är sugen på just den dagen.

Just nu kan jag välja mellan; haloumi, tomatsoppa (tar med en klick cremé fraiche), lövbiff med kryddost, ugnspannkaka, köttfärsbiffar, stekta fläskkotletter, fisksoppa, chiliräkor, osso buco, omelett och kasslergryta!

Verkar som det får bli en temavecka med lunchrecept! :)

Tips 1! Om du ändå måste köpa lunch gå till närmaste mataffär och köp rökt lax och sockerärtor, makrill och tomater, räkor och paprika eller kassler och avokado.

Tips 2! Undvik färdig sallad den innehåller nästan alltid pasta, bulgur, couscous, majs, ananas, marinerat kött eller dressing med socker i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar